پخش پیچ و مهره در تهران

پوشش دهی یا گالوانیزه سرد

پیچ و مهره
پوشش داکرومات یا همان آبکاری داکرومات
فوریه 7, 2018
پیچ و مهره
قلاویز کاری و حدیده کاری
فوریه 9, 2018

پوشش دهی یا گالوانیزه سرد

پوشش دهی یا گالوانیزه سرد” عبارتی است که برای روش گالوانیزه الکتریکی ( Electrogalvanizing ) یا همان روش پوشش دهی الکترولیز استفاده می­شود. در این روش، نمک های روی در داخل یک محلول آبی یا اسیدی که به آن الکترولیت می­گویند با یک فرآیند الکترولیز بر روی سطح قطعه نشانده می شوند.این روش عموماً برای گالوانیزه کردن قطعات ریز و ورق و لوله های با ضخامت کم و همچنین محصولاتی که موارد استفاده­ ی بهداشتی دارند بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرد.

یکی از مهمترین روش های جلوگیری از خوردگی قطعات فولادی، پوشش دادن قطعه با فلزاتی همچون نیکل، کروم، مس، روی، کادمیوم و… است. در این میان استفاده از فلز روی به عنوان پوشش مقاوم به خوردگی در قطعات فولادی کاربرد تجاری بسیار بالایی دارد.

فلز روی در واقع می­تواند در طولانی مدت با قدرت حفاظتی بالایی که دارد، از سطح قطعات و یا پیچ و مهره ها در محیط­های مرطوب و نسبتاً خورنده محافظت خوبی به عمل آورد. لایه­ ی روی ایجاد شده بر روی سطح فولاد عموماً نسبت به آهن که فلز پایه اکثر فولادها است در مجاورت رطوبت نقش آند ( اکسید شونده ) و فلز پایه ( آهن ) نقش کاتد ( احیا شونده ) را ایفا می­کند. در چنین شرایطی فلز روی با از دست دادن الکترون­های خود به مرور خورده شده و از بین می­رود. این امر تا زمانی که لایه روکش فلز روی بر روی آهن باقی بماند ادامه پیدا می­کند و اجازه نمی­دهد که آهن خورده شود.

در انجام فرآیند گالوانیزه کردن جدا از استفاده از هر روشی، همواره باید سطح قطعه یا پیچ که قرار است گالوانیزه شود کاملا تمیز کاری شده باشد و هیچ گونه آلودگی یا زنگ زدگی بر روی آن وجود نداشته باشد تا فلز روی به عنوان عامل اصلی ایجاد پوشش بتواند به خوبی بر روی سطح قطعه بچسبد و تا حد امکان داخل سطح نفوذ کند. بنابراین همیشه قبل از انجام فرآیند گالوانیزه قطعات را اسید شویی و آبکشی می­کنند.

پیچ و مهره

پیچ و مهره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان
ارسال